Flere ledere i finansnæringen tar til orde for at mangfold er viktig, både blant ansatte, men også som kriterium for valg av samarbeidspartnere og underleverandører.
– De som ikke ser behovet for mangfold, vil komme dårligere ut i konkurransen om kunder og ansatte. Ansatte og ledere må speile kundemassen for å forstå kundene sine – spesielt i et marked som er i så rask endring, sier Idar Kreutzer, adm. direktør i Finans Norge.
Det er fortsatt en vei å gå
I fjor høst gjennomførte Finans Norge en undersøkelse som viste at bedriftene i hovedsak jobber for å bedre likestilling, ikke mangfold i bredere forstand, og at hovedtilnærmingen er å telle mangfoldet i bedriftene. Undersøkelsen bekrefter dermed at finansnæringen, som store deler av norsk næringsliv, har en vei å gå når det gjelder å utnytte mangfold som en ressurs.
Det siste året har Finans Norge hatt mangfold som tema på flere arrangementer, sist 30. april sammen med Seema som er Norges fremste kompetansemiljø innenfor ledelse av mangfold. På Konferansen Mangfoldsledelse 2018 var nærmere 100 personer fra ulike deler av arbeidslivet samlet for å lære mer om hvordan optimalt bruke potensialet som ligger i ulikhetene blant de ansatte.