Det har hun rett i: Det er ikke tillatt å sende markedsføring av verken lån eller annet på epost til mottakere uten at mottaker har gitt samtykke på forhånd til å motta slik reklame, eller dersom mottakeren har et eksisterende kundeforhold til avsender. Det følger av markedsføringsloven § 15.
Reklame på epost kan generelt oppleves som en aggressiv form for markedsføring. Hvis innholdet i reklamen viser seg å være tilbud om forbrukslån, vil mange oppleve det enda verre.
Bransjenorm regulerer
Medlemmene i Finans Norges og Finansieringsselskapenes Forening (FinFo) har gått sammen om en bransjenorm. Denne slår ettertrykkelig fast at markedsføring av forbrukslån og kredittkort ikke skal markedsføres på epost, sms eller lignende uten av mottakeren har gitt et særlig samtykke til å motta slike henvendelser.
Mange uorganiserte aktører
Dette markedet består etter hvert av mange aktører som ikke er organisert i noen bransjeforening, og som enten opererer fra utlandet, eller som ikke tar lovgivningen nøye. Det går ikke bare ut over forbrukere som får irriterende og ulovlig markedsføring. Men også ut over de aktørene som ønsker å følge spillereglene på området.
Meld fra til Forbrukertilsynet
Det er Forbrukertilsynet som fører tilsyn med markedsføringsloven, og som kan ilegge sanksjoner mot aktører som ikke forholder seg til reglene. Finans Norge er opptatt av at alle aktører som opptrer på det norske lånemarkedet følger samme spilleregler, og oppfordrer alle som mottar slike uønskede tilbud til å melde fra til Forbrukertilsynet.