Samtykkebasert lånesøknad vant Difis digitaliseringspris

Gå til hovedinnhold Gå til navigasjon

Samtykkebasert lånesøknad vant Difis digitaliseringspris

På Difis digitaliseringskonferanse onsdag 6. juni ble «Samtykkebasert lånesøknad» stemt frem som vinneren av digitaliseringsprisen 2018. – Gøy at vi nå har fått det første av mange fellesprosjekter med staten i mål, og ekstra gøy at vi da får en så stor anerkjennelse, som denne prisen er, sier Nils Inge Brurberg som er leder for DSOP-programmet på vegne av Bits og Finans Norge.

Bilde av tre glade vinnere
Torstein Hoem (Skatteetaten), Cat Holten (Brønnøysundregistrene) og Nils Inge Brurberg (Bits). Foto: Thomas Eckhoff, Difi

Samtykkebasert lånesøknad (SBL) er utviklet av Skatteetaten, Brønnøysundregistrene og finansnæringen v/Finans Norge og Bits AS.

SBL gjør lånesøknaden enklere for forbrukerne i et samarbeid mellom offentlige etater og finansnæringen. Lånesøkere trenger ikke lenger levere skattemelding og lønnsslipper til banken, men gir digitalt samtykke via Altinn til at Skatteetaten kan dele informasjon om inntekt, gjeld og formue med banken.

Det var de 1200 deltakerne på årets digitaliseringskonferanse som stemte frem Samtykkebasert lånesøknad til vinneren av digitaliseringsprisen 2018.

De tre finalistene til årets pris var Mine pasientreiser, Samtykkebasert lånesøknad og Smart omsorg.

– Vi hadde tre veldig gode kandidater i år. Samtykkebasert lånesøknad har virkelig vist hvordan digitalisering gir nye og gode løsninger for innbyggerne. Jeg gratulerer vinneren og håper at prisen kan inspirere andre offentlige virksomheter til å utvikle løsninger som gir nye og bedre muligheter for brukerne, sier Steffen Sutorius, direktør i Difi.

Fellesprosjektene vil spare samfunnet for 40 milliarder kroner

Nils Inge Brurberg i Bits forteller at de nå jobber med to prosjekter til, som skal lanseres i løpet av høsten. Det ene er «konkursbehandling», som skal hjelpe bobestyrerne å innhente informasjon fra bankene på en enklere og raskere måte. Det andre prosjektet er «kontrollinformasjon» til Skatteetaten. Her skal bankene sende informasjon til Skatteetaten på standardisert og heldigital måte. Politiet og NAV skal også kobles på, slik at disse kan benytte det samme systemet.

– Til sammen vil disse prosjektene bidra til at bankene får en enklere hverdag og lavere kostnader, og myndighetene får bedre kontroll og raskere oversikt. For de 10 prosjektene vi har definert til nå vil samfunnet spares for kostnader på over 40 milliarder kroner de neste 10 årene, sier lederen for DSOP-programmet.

Bilde av hele vinnerteamet
Hele vinnerteamet ved prisutdelingen