Norgesmesterne i personlig økonomi møtte finanskomiteens leder

Gå til hovedinnhold Gå til navigasjon

Norgesmesterne i personlig økonomi møtte finanskomiteens leder

– Det er viktig å lære om personlig økonomi så tidlig som mulig, sa finanskomiteens leder Henrik Asheim (H) til klasse 9 C ved Presterød ungdomsskole. Klassen fra Tønsberg vant NM i personlig økonomi i mars i år, etter å ha konkurrert ut nesten 60 andre skoleklasser rundt om i landet. Torsdag 20. juni møtte de Asheim for å dele sine erfaringer om opplæring i personlig økonomi.

Klasse 9 c Presterød ungdomsskole sammen med Henrik Asheim. Foto.
Klasse 9 C ved Presterød ungdomsskole sammen med Henrik Asheim

Det var en engasjert og interessert finanskomitéleder som møtte elevene. Han var imponert over kunnskapsnivået i klassen, og hvordan de hadde jobbet seg frem til seieren. Gjennom sin deltakelse i NM i pengequiz hadde elevene lært om temaer som rentes rente, kredittkortbruk, nettvett og sparing og lån. Konkurransen ble gjennomført ved hjelp av Kahoot!, noe som gjorde læringen mer morsom enn å pugge pensum på den vanlige måten.

Finanskomiteen er «foreldrene på Stortinget»

Finanskomiteen er Stortingets største komité, med alle de ni partiene representert. Komiteens viktigste rolle er å sørge for en fornuftig finanspolitikk og vedta de årlige statsbudsjettene. Elevene fikk en god innføring i hvordan et statsbudsjett sys sammen, og hvordan finanspolitikerne må foreta tøffe prioriteringer for å få budsjettet til å gå opp.

– Det å sy sammen et statsbudsjett er omtrent det samme som en familie gjør med husholdningsbudsjettet. Alle komiteene har gode forslag innenfor egne fagområder; for eksempel mer penger til helse, skole eller veibygging. Men vi har ikke råd til å innfri alle forslagene. Det blir omtrent som når dere maser om penger til godteri, fritidsaktiviteter eller dyre klær. Vi i finanskomiteen må ofte si «nei, dette har vi ikke råd til!», akkurat som foreldrene deres.

Et budsjett må ikke gå i minus, minnet Asheim om under diskusjonen om hva det er viktig å lære seg for å kunne håndtere egen økonomi.

– Det er viktig å ikke bruke mer penger enn man har, understreket han.

Nye læreplaner med livsmestring og personlig økonomi

Henrik Asheim, som også har vikariert som kunnskapsminister, er opptatt av at det må bli mer økonomiopplæring i skolen.

– Utdanningsdirektoratet arbeider nå med å fornye fagene slik at barn og unge skal kunne fordype seg i viktige tema. I 2020 skal skolene ha nye læreplaner som inkluderer livsmestring og personlig økonomi. Jeg setter min lit til at dette blir god og relevant opplæring for dere, sier Asheim.

Quiz-teste komitémedlemmene?

Etter en god erfaringsutveksling hadde elevene en liten utfordring til finanskomiteens leder:

– Vi syns du skal kjøre Kahoot!-pengequizen på medlemmene i finanskomiteen, for å teste deres kunnskapsnivå.

Og Asheim så nesten ut som han hadde lyst til det.

Omvisning på Stortinget. Foto.
Det ble også tid til litt omvisning på Stortinget
Rundt møtebordet hos SpareBank 1. Foto.
Oslo-besøket ble avsluttet hos SpareBank 1 der elevene fikk lære mer om bank og forsikring

9 C ved Presterød ungdomsskole i Tønsberg vant NM i pengequiz

58 klasser rundt om i hele landet har i dag deltatt i NM-finalen i pengequiz. Fra klokken 09.15 var pulsen høy i klasserommene og konsentrasjonen var på topp. Målet var å bli beste klasse i personlig økonomi og sende to representanter til EM i Brussel i mai.

Bilde av vinnerklasse 9c Presterød ungdomsskole i Tønsberg