Vipps, BankID og BankAxept slås sammen

Gå til hovedinnhold Gå til navigasjon

Vipps, BankID og BankAxept slås sammen

Bankene i Norge har inngått intensjonsavtale om å videreutvikle verdens mest kundevennlige og effektive betalings- og identifiseringsløsninger. Gjennom å slå sammen Vipps, BankAxept og BankID Norge er målet å skape enda bedre kundeopplevelser og stå sterkere i konkurransen mot de globale teknologigigantene.

Vipps-bankid-bankaxept. Logoer.

Etter en periode med økt fragmentering innenfor betalingsformidlingen i Norge, samles nå bankenes posisjoner i ett nytt felleseid foretak, som vil bygge styrkene til de tre selskapene for økt kostnadseffektivitet, innovasjon og bedre tjenester for handelen og forbrukermarkedet.

– Norge er unikt gjennom at vi i flere tiår har hatt et samarbeid mellom bankene i Norge på betalingsløsninger. Det har gitt oss noen av verdens beste og mest effektive tjenester og infrastrukturer ifølge analyser gjort av Norges Bank. Dette samarbeidet tar vi nå et steg videre og etablerer Nordens ledende og mest fremtidsrettede aktør innen betaling og identifisering, sier Finn Haugan som er styreleder i BankAxept og styreleder i Sparebank1.

Ledende fintech-miljø

Det nye selskapet vil ha 108 ansatte med base i Oslo, og representerer et unikt fintech-miljø med betydelig kompetanse innenfor betaling, identifisering og utvikling. Selskapene som står bak, har i dag hånd om hver sin del av betalingstransaksjonen. 

– De tre selskapene utgjør i sum en norsk suksesshistorie innenfor utvikling av finansteknologi, og har i dag mange millioner nordmenn som brukere. Nå vil vi slå sammen selskapene som i dag har hånd om hver sin del av betalingstransaksjonen og skape økt brukervennlighet og sterkere innovasjonskraft. I fellesskap blir vi i stand til å utvikle enda enklere, tryggere og mer kostnadseffektive løsninger – til glede for så vel butikkene som kundene, sier styreleder i Vipps og konsernsjef i DNB Rune Bjerke. 

Radikal omveltning

– Betalingsmarkedet er i radikal omveltning med endringer i brukeratferd, teknologiske nyvinninger og nye rammevilkår. Globale aktører er allerede tungt til stede i det norske betalingsmarkedet, og de store teknologigigantene sitter med fingeren på knappen for å sikre seg en del av nordmenns betalinger. Gjennom dette grepet står det norske alternativet bedre rustet til å konkurrere mot de store utenlandske aktørene, sier Rune Garborg, Vippssjef.

Det tas sikte på at det nye selskapet skal være i drift innen 1. august 2018, forutsatt godkjenning fra norske myndigheter.