Fysisk Black Friday-handel økte 11 prosent

Fysisk handel står seg godt. Ikke bare ble det gjennomført 7 prosent flere transaksjoner i løpet av helgen, gjennomsnittsbeløpet vi handlet for var 11 prosent over fjoråret. 

Tallene for handelen i løpet av Black Friday-helgen viser at det ble gjennomført 20,3 millioner bankkontotransaksjoner i løpet av helgen, dette er 7,1 prosent over den samme helgen i 2016. Men volumet steg enda mer. Gjennomsnittstransaksjonen i år var 11 prosent over samme tall for helgen i fjor (6392 mot 5759 kroner).

– Dette er interessant og jeg kan egentlig bare finne to forklaringer. Den ene er at fenomenet Black Friday er blitt større, at vi med andre ord har flyttet mer av konsumet vårt til denne helgen. Den andre er at vi har økt forbruket, sier Eivind Gjemdal, administrerende direktør i Bits.

Disse tallene er for det meste fysisk handel i butikk. De inneholder korttransaksjoner via BankAxept, regningsbetalinger og andre overføringer direkte fra bankkonto. Det som ikke er inkludert her, er kredittkort og Visa. M.a.o. inngår heller ikke Vipps-bruken i disse tallene. Det er Bits AS som har sammenstilt tallene for handel i løpet av Black Friday-helgen. Bits AS er bank- og finansnæringens infrastrukturselskap hvis fremste oppgave er å sikre og styrke en effektiv betalingsformidling og betalingsinfrastruktur i Norge.

Tar vi hensyn til inflasjonen i perioden, handlet vi i gjennomsnitt varer per transaksjon som reelt sett er om lag 10 prosent dyrere enn i fjor. Nordmenn brukte med andre ord betydelig mer penger i fysisk handel enn vi gjorde samme helgen i fjor.

Den andre interessante observasjonen man kan gjøre, er at fysisk handel står seg godt. Nå kan det hende at netthandelen har steget enda mer, det må tallene fra kredittkortselskapene vise. Men uansett viser en så sterk økning at nordmenn fortsatt går i butikken og legger igjen mer penger, sier Gjemdal.