Vil treffe svindlerne

Forsikringsselskapene og Finans Norge har laget tre korte animasjonsfilmer mot forsikringssvindel. Målgruppen er unge mennesker. Filmene er beregnet til bruk på sosiale medier. 

Videoproduksjon: Racecar

Den første filmen slippes i dag, de to neste kommer i løpet av de neste ukene.

– Vi ønsker å unngå at unge mennesker svindler. Det gjelder å stoppe dem før de eventuelt prøver seg på dette. Vi ønsker sammen med medlemmene våre å jobbe enda mer forebyggende, sier kommunikasjonssjef Stine Neverdal i Finans Norge.

Undersøkelser viser at det er påplussing ved en allerede oppstått skade som er mest vanlig. Da har kundene ofte hatt en skade, men de plusser kraftig på når det blir snakk om hvilke verdier som har blitt borte.

Bil på svindeltoppen

Når det gjelder skadeforsikring, svindles det aller mest med biler, viser Finans Norges årlige svindelstatistikk.

I disse sakene er det gjerne en fiktiv og ofte fantasirik historie som presenteres.

Mange er nok ikke klar over hvilke konsekvenser det kan få å svindle forsikringsselskapet sitt.

Les også: Visste du at forsikringssvindel er straffbart?

– Vi forsøker å spille på humor og er spent på hvordan filmene vil gå i sosiale medier. Vi håper selvsagt at seerne vil like og dele dem, sier Neverdal i Finans Norge.