Ofte er det mobile vinningskriminelle som tråler norske båthavner på jakt etter båter og utstyr. De gjør ofte forberedelser og undersøkelser før de slår til og stjeler mange båtmotorer samtidig.
– De frakter gjerne tyvgodset ut av landet og selger det der, sier kommunikasjonssjef Stine Neverdal i Finans Norge.
Kraftige motorer og dyrt utstyr om bord virker spesielt tiltrekkende på båttyver. Bommer og organisert vakthold kan holde tyvene unna. Tyverialarm, sporings- og merkesystemer er også tatt i bruk av mange båteiere.
Det er viktig at utstyret er forsikringsgodkjent (FG).
FG-godkjent sikringsutstyr til anleggsmaskiner, bil og båt (FGsikring.no)
– Vi ser at vakthold virker preventivt. Kameraovervåking er også bra, sier Neverdal.
Mest havari
Havari er den klart største erstatningsposten når det gjelder fritidsbåter. Rundt halvparten av de totale erstatningene dreier seg om havari.
Mange går på grunn, eller kjører rett på land etter uvettig kjøring. Dårlige fortøyninger er også en gjenganger.
Båtene har blitt raskere, dyrere og større. Dessverre skorter det av og til på kunnskapene om navigasjon.
– Det er viktig å skaffe seg en båt man kan navigere og håndtere også i dårlig vær, sier Neverdal.