Svindel med brukte biler

Statens vegvesen har i samarbeid med Agder politidistrikt avdekket det man har grunn til å tro er svindel med reparasjon av tidligere skadede biler. Forsikringsbransjen bistår myndighetene  med å skaffe oversikt over omfanget og vil bidra til tiltak for å forhindre flere slike tilfeller. 

Kræsja bil. Foto.

Biler som blir sterkt skadet i en kollisjon kan bli kondemnert. Da vil forsikringsselskapet  avhengig av bilens tilstand, enten sende bilen til opphugging, selge den som delebil for  gjenbruk av uskadede deler, eller selge den til godkjente verksteder for gjenoppbygging i henhold til fabrikantens spesifikasjoner. Det er veimyndighetene som har ansvaret for å godkjenne verksteder og kontrollere bilens tilstand før den blir solgt videre.

Statens vegvesen vet at bilverkstedet Olsen Bil AS i Grimstad har kjøpt mange slike biler og at et ukjent antall av dem kan være  reparert på en ikke forskriftsmessig måte. Olsen Bil AS har vært et godkjent verksted. Statens vegvesen ser svært alvorlig på saken. For å ivareta trafikksikkerheten både for eier og andre trafikanter, vil Statens vegvesen sjekke om tidligere skadede biler er reparert i tråd med bilfabrikantens spesifikasjoner.

– Vi bistår offentlige myndigheter med å skaffe oversikt over hvilke biler det gjelder og bidrar med skadetakstene registrert i vårt system. Vi er også i dialog med myndighetene om andre tiltak som kan sikre forskriftsmessig reparasjon av skadede biler og redusere kriminelle aktørers mulighet til å gjennomføre slik svindel, sier Geir Trulserud, administrerende direktør i Finans Norge Skadedrift.

Register over store skader

Et av tiltakene kan være å utvikle et register for biler med store skader. Det vil gi publikum en mulighet til selv å avdekke om en bil tidligere har vært skadet.

– Forsikringsbransjen vil bidra til å være med på å få på plass et register for store skader for å sikre at publikum kan få informasjon om den bruktbilen de ønsker å kjøpe er trafikksikker. Det krever en hjemmel fra rett myndighet for at vi skal kunne lage det. Det må også tas personvernhensyn, da  det er mange som ikke vil at opplysninger om deres bil skal gjøres offentlig tilgjengelig. Det må også gjøres noen avgrensninger. Et slikt register kan ikke inneholde småskader som ikke har betydning for trafikksikkerheten, sier Trulserud.