Ingen motsetning mellom etikk og god butikk

Denne uken ble listen over de 100 mest bærekraftige selskapene i verden offentligjort på toppmøtet World Economic Forum i Davos i Sveits. Norske Storebrand får andreplassen som verdens nest mest bærekraftige selskap, mens den tyske industrigiganten Siemens stikker av med førsteplassen. 

Bilde av Odd Arild Grefstad
Odd Arild Grefstad, konsernsjef Storebrand og styreleder i Finans Norge (Foto:Storebrand)

Kåringen «Global 100» trekker fram de selskapene som aktivt jobber med å identifisere risiko og muligheter for egen virksomhet. Det tas blant annet hensyn til miljø-, sosiale- og eierskapsfaktorer. DNB, Statoil og Telenor er store norske selskaper som også har tatt plass i årets rangering.

Integrert del av virksomheten

– Det er utrolig inspirerende at vi kommer i toppen av denne kåringen. Bærekraft er en integrert del av vår kjernevirksomhet. Gjennom arbeidet med bærekraft skal vi gi kundene våre en bedre pensjon, og en bra verden å gå av med pensjon i. En slik bekreftelse er en meget god anerkjennelse av det arbeidet vi gjør, sier konsernsjef i Storebrand, Odd Arild Grefstad.

Finans i toppen av rangeringen

For første gang tar finansselskaper hele fire plasser til topps i rangeringen, på henholdsvis 2., 4., 5., og 6. plass. Sammenlignet med kåringen i 2013, var det kun ett finansselskap – Storebrand, som klatret opp i topp 10 i listen over verdens 100 mest bærekraftige selskaper.

Flere norske finansselskaper som KLP, DNB og Nordea har etablert god praksis for etisk fondsforvaltning. Bærekraften i investeringene er viktig både for selskapene og i økende grad også for kundene.

Ikke et spørsmål om å sette etikk foran god butikk

Det skal ifølge årets sølvvinner ikke være et spørsmål om å sette etikk foran god butikk:

– Det er ingen motsetning mellom bærekraft og langsiktig avkastning. Ingen har lyst til å investere i «stranded assets». Vi går ut av selskapene der vi tror verdiene vil falle. Selskapene som bidrar til reduksjon i vannforbruk, CO2-utslipp og lignende er de vi tror blir mer lønnsomme i fremtiden, sier Odd Arild Grefstad.

Agathe Schjetlein

Agathe Schjetlein

Fagdirektør bærekraft

466 77 675 Agathe.Schjetlein@finansnorge.no