– Dette bekymrer oss nå som reisesesongen starter for fullt, sier Stine Neverdal, kommunikasjonssjef i Finans Norge.
Det svindles i gjennomsnitt for 36 000 kroner på reisesakene, og det er mer enn noen gang før.
Oppfinnsomme svindlere
Noen av sakene er svært krevende å avsløre, mens andre er enkle å avdekke. Det mest vanlige er å finne på en historie som senere viser seg ikke å være sann. Når det gjelder svindel med reiseforsikring handler rundt 70 prosent av de avslørte sakene om tyverier som ikke har skjedd, eller oppdiktede meldinger om bagasje som det påstås aldri kom frem til reisemålet.
En ung mann meldte stadig videokameraet sitt stjålet til ulike forsikringsselskap. Han brukte den samme kvitteringen flere ganger. Han satset nærmest på å bruke kameraet som reisekasse, men han er for lengst avslørt, sier Neverdal.
Noen er gjengangere og forsøker seg gang på gang helt til de blir tatt.
– Nå har vi eksempel på en 20- åring som har meldt om stjålet eller bortkommet bagasje mer enn 15 ganger. Men det får være måte på uflaks. Den unge mannen er nå avslørt av forsikringsselskapet sitt, sier Neverdal.
Forsikringsselskapene oppdager
Det er forsikringsselskapene selv som avslører de aller fleste svindlerne. De som prøver seg på svindel, risikerer politianmeldelse, fengsel og forsikringsnekt.
– De aller fleste kundene er heldigvis ærlige. Men forsikringsselskapene er oppmerksomme på svindel, så svindlerne tar en høy risiko, sier Neverdal.
Bare de tre første månedene i år ble det svindlet for mer enn 62 millioner kroner til sammen, viser tall fra Finans Norge. Når vi ser på hele markedet, dreier de største sakene seg om svindel med liv- og uføreforsikring.
Men når det gjelder antall, er det tallet på svindelsaker med reiseforsikringen som øker mest sammenlignet med samme periode i fjor.
Svindler fellesskapet
Hvert år svindles forsikringsnæringen for betydelige beløp. Det finnes store mørketall, for forsikring er basert på tillit. Å svindle på forsikringen innebærer å stjele fra de andre kundene i forsikringsselskapet, og gjør at forsikring blir dyrere enn nødvendig.
De fleste forsikringskunder er ærlige, og krever ikke noe utover det de har tapt. Kundene forventer at selskapene legger vekt på å avdekke svindel. Forsikringsnæringen arbeider både hver for seg i selskapene og sammen, gjennom Finans Norge, for å avdekke og forebygge svindel.