– Det er stor enighet i de politiske ungdomspartiene om at temaet bør prioriteres. Nå må vi jobbe sammen for å få gjennomslag hos lovgiverne.
Hansen forteller at Elevorganisasjonen har jobbet frem vedtaket, fordi de ser at elever har behov for mer og bedre kunnskap om egen personlig økonomi.
Kunnskapshull
– Skolen har etter vår mening et kunnskapshull når det gjelder personlig økonomi. I dag er altfor mye opp til den enkelte skole om de prioriterer dette i undervisningen. Det betyr at noen unge lærer mye, andre middels og noen lærer praktisk talt ingenting om personlig økonomi, avslutter Kristoffer Hansen.
Landsstyret i Elevorganisasjonen har vedtatt følgende om personlig økonomi i skolen:
- Kompetansemål knyttet opp mot personlig økonomi må styrkes og utvikles til å bli mer relevant.
- Kompetansemålene som omhandler sparing og budsjett skal komme tidligere i opplæringen.
- Personlig økonomi skal i hovedsak være skolens oppgave å undervise elevene i. Det er likevel positivt at næringslivet blir invitert inn i undervisningen der det er relevant og læringsfremmende, for eksempel i prosjektarbeid.
- Opplæring i personlig økonomi skal forhindre en kjønnsnormativ og stereotypisk tankegang.
- Økonomiopplæringen skal vektlegge den kritiske tenkningen rundt kjøpsmønstre, bruk og økonomiske konsekvenser.
- Personlig økonomi skal ikke være et eget fag i skolen.