Elevorganisasjonen vil ha personlig økonomi i skolen

Elevorganisasjonen vil jobbe for at skolen skal ha mer opplæring i personlig økonomi. – Vi vil samarbeide med alle aktører som er enige med oss, sier Kristoffer Hansen, leder av organisasjonen. 

Bilde av Kristoffer Hansen
– Det er stor enighet i de politiske ungdomspartiene om at temaet bør prioriteres, sier Kristoffer Hansen (foto: Yngve Horvei)

– Det er stor enighet i de politiske ungdomspartiene om at temaet bør prioriteres. Nå må vi jobbe sammen for å få gjennomslag hos lovgiverne.

Hansen forteller at Elevorganisasjonen har jobbet frem vedtaket, fordi de ser at elever har behov for mer og bedre kunnskap om egen personlig økonomi.

Kunnskapshull

 Skolen har etter vår mening et kunnskapshull når det gjelder personlig økonomi. I dag er altfor mye opp til den enkelte skole om de prioriterer dette i undervisningen. Det betyr at noen unge lærer mye, andre middels og noen lærer praktisk talt ingenting om personlig økonomi, avslutter Kristoffer Hansen.

Landsstyret i Elevorganisasjonen har vedtatt følgende om personlig økonomi i skolen:

  • Kompetansemål knyttet opp mot personlig økonomi må styrkes og utvikles til å bli mer relevant.
  • Kompetansemålene som omhandler sparing og budsjett skal komme tidligere i opplæringen.
  • Personlig økonomi skal i hovedsak være skolens oppgave å undervise elevene i. Det er likevel positivt at næringslivet blir invitert inn i undervisningen der det er relevant og læringsfremmende, for eksempel i prosjektarbeid.
  • Opplæring i personlig økonomi skal forhindre en kjønnsnormativ og stereotypisk tankegang.
  • Økonomiopplæringen skal vektlegge den kritiske tenkningen rundt kjøpsmønstre, bruk og økonomiske konsekvenser.
  • Personlig økonomi skal ikke være et eget fag i skolen.