Norske bankkunder fornøyde

Finans Norge og Finansforbundet har i forbindelse med Arendalsuka invitert til debatt om hva vi skal med finansnæringen. Fagdirektør Jorge Jensen i Forbrukerrådet har som et innspill til debatten forsøkt å starte en debatt om forbrukertilfredshet med banktjenester. Han bruker en EU-undersøkelse som viser at folk er misfornøyd med bankene, men unnlater å nevne at den samme undersøkelsen viser at situasjonen er annerledes i Norge.

I et innlegg på sin blogg, viser Jensen til resultatene av undersøkelsen ”Consumer Markets Scoreboard” gjennomført av EU. Jensen siterer fra undersøkelsen som følger:

“Banking services are the worst performing cluster from a consumer perspective, with the markets for investment products and mortgages occupying the two bottom places in the services markets ranking. The cluster scores particularly low on trust, comparability, ease of switching and overall consumer satisfaction, and relatively better (in line with the average for all services) on choice”.

Norge er unntaket

Det Jensen ikke sier noe om er at denne uttalelsen ikke er representativ for norske bankkunder. EU-undersøkelsen viser at tilbakemeldingene fra norske forbrukere når det gjelder boliglån og bankkonto skiller seg kraftig og positivt fra resultatene for EU-gjennomsnittet. Norske bankkunder er fornøyd med de viktigste tjenestene. EU-kommisjonen skriver som følger:

When comparing its services markets to the EU28 average, Norway performs the best in the markets for mortgages and bank accounts. These two markets score highly in terms of trust, and have a low proportion of consumer problems.