Unge gründere konkurrerer om prestisjetunge priser

– Vi i finansnæringen heier på morgendagens verdiskapere, og Finans Norge er stolt samarbeidspartner til Ungt Entreprenørskap. Hvert år bruker flere hundre ansatte i finansnæringen tid og kompetanse på entreprenørskapsarbeidet i skolen. På NM syder det av kreativitet og skaperglede og jeg anbefaler alle som har anledning til å ta seg en tur til arrangementet, sier Idar Kreutzer, administrerende direktør i Finans Norge.

Hilde E. Johansen, Ann Håkonsen og Tonje Westby sitter i juryen som skal kåre vinneren av EwB-prisen (Enterprise without Borders) - en pris som deles ut til en ungdomsbedrift som har arbeidet internasjonalt. Det er fem bedrifter som er påmeldt i konkurransen. Jan Erik Fåne, direktør for kommunikasjon og samfunn, skal dele ut prisen.

Sikter høyt

Uten tidligere etablerererfaring har fire jenter ved Vadsø videregående skole startet ungdomsbedriften Flex UB - en ungdomsbedrift som har designet og utviklet en tovet ullvott med broderier i refleks. Vottene har blitt en stor salgssuksess og i februar ble de kåret til beste ungdomsbedrift i Finnmark. I neste uke reiser de til Lillestrøm for å konkurrere på NM for Ungdomsbedrifter.

– Vi vil nå ut til verden, og neste steg på veien er NM. Vi gleder oss veldig og vi skal gi alt!, sier daglig leder Solveig Ittelin. Ungdomsbedriften driver hun sammen med Aina Erikstad, Vårin Vaskinn og Kaja Seim Vorren.
 
Se Ungt Entreprenørskaps offisielle NM-side for program, oversikt over konkurransene og kontaktinformasjon til ungdomsbedriftene. 
 
Læring som «virker»

– Ungdomsbedriftene som har kvalifisert seg til NM har noe til felles: Dette er ungdom som har mot til å stikke seg frem, de har lært at samarbeid er nøkkelen til suksess og de er villig til å jobbe dag og natt for å lykkes, sier Anne Kathrine Slungård, administrerende direktør i Ungt Entreprenørskap Norge.
 
Ungt Entreprenørskap får ofte spørsmål om Ungdomsbedrift «virker».
 
– Ungdomsbedrift handler mer om læring enn om næring. Når elevene får bruke fagene i praksis, samarbeide med næringslivet og realisere egne drømmer og ambisjoner, utvikler de holdninger og egenskaper som det ikke går an å lese seg til. Vi trenger flere unge som vil, kan og tør skape noe eget, sier Slungård.
 
Om lag 12 000 elever i videregående skoler har drevet Ungdomsbedrift dette skoleåret. Det utgjør 15 prosent av elevene på et årskull. Elevene starter, driver og avvikler sine egne bedrifter med lærer som veileder og mentor fra næringslivet.