Tøff kamp om boliglånskunder

Peter Batta i Huseiernes Landsforbund har i avisinnlegg bedt finansministeren om å rydde opp i det han karakteriserer som svak konkurranse i boliglånsmarkedet. Battas karakteristikk er imidlertid gal, skriver adm.dir Idar Kreutzer i Finans Norge i et svarinnlegg til Batta. 

I 2012 ble det utført en stor europeisk forbrukerundersøkelse på oppdrag fra EU-kommisjonen om blant annet boliglån. Her kommer Norge på en fjerdeplass, med spesielt høy score når det gjelder nettopp bytte-/valgmuligheter og muligheten til å sammenligne boliglånsrenter.

Konklusjonen i undersøkelsen er ikke overraskende.

Bankmarkedet i Norge består av flere enn 120 norske banker, i tillegg til at flere utenlandske konkurrenter er tungt representert. Nettet har også gjort det enkelt å være kunde i hvilken som helst bank man ønsker.  Norske bankkunder har flere banker å velge mellom enn noensinne, kan utnytte en tøff konkurranse mellom disse, har svært god mulighet til å sammenligne priser, og kan enkelt bytte boliglånsbank. Påstander om manglende konkurranse på boliglånsmarkedet stemmer rett og slett ikke.

Mellom fire og fem prosent av bankkundene i Norge oppgir å ha byttet hovedbank og syv prosent har tatt i bruk annen bank enn den de oppgir som sin hovedbank det siste året. De relativt lave bankbyttetallene betyr imidlertid ikke at vi har svak konkurranse i det norske bankmarkedet. Og vi er heller ikke med på at bankkunder flest er ”sløve”. Derimot vet vi at norske bankkunder gjennomgående er meget fornøyde med banken sin, og mange ser derfor ikke noen grunn til å bytte. Dette underbygges i en fersk undersøkelse som TNS Gallup har gjennomført for Finans Norge. Av de som oppga at de ikke hadde gjort noe med boliglånet sitt siste tre år, svarte 72 prosent at det skyldes at de er fornøyde med banken sin. Kun seks prosent svarte at det er vanskelig å bytte bank.

Det norske bankmarkedet er gjennomsiktlig ved at finansnæringen hver eneste dag bidrar med prisinformasjon til Finansportalen og andre nettbaserte informasjonssteder. En rekke medier, prisportaler og andre aktører bidrar til å gi svært god informasjon om hvilke muligheter man har på boliglånsmarkedet. Bankene har gjennom egne bankbytteregler gjort det vesentlig enklere å bytte bank.

Finans Norge har vært og vil fortsatt være en pådriver for å sikre en best mulig konkurranse bankene i mellom. Men kundene må også ta sin del av ansvaret ved å følge med i markedet, ha jevnlig dialog med sin bank om betingelser og service og vurdere bankbytte dersom de mener det er formålstjenelig. Godt opplyste og krevende kunder bidrar til å gjøre bankene enda bedre, noe vi alle er tjent med.