Da AFR ble etablert var formålet å styrke kvaliteten på finansiell rådgivning overfor kunder, gjennom å fremme og sikre nødvendig kunnskap, holdninger og ferdigheter hos de finansielle rådgiverne.
Delmålene var
Overfor publikum: å gi en god kundeopplevelse i tråd med næringens selvpålagte standard
Overfor myndighetene: å sikre legitimitet og troverdighet
Overfor medarbeiderne: å fastsette tydelige kompetansekrav til finansielle rådgivere
Overfor finansnæringen: å gi stordriftsfordeler gjennom en felles ordning
I løpet av disse fem årene med AFR er følgende oppnådd
- AFR har i dag 134 tilsluttede bedrifter og 6 600 ferdig autoriserte rådgivere
- Det er avlagt 12 175 kunnskapsprøver og 8 750 praktiske prøver
- Over 70 prosent av de autoriserte sier selv at økt kompetanse er det viktigste de har oppnådd
- Norsk kundebarometer viser at kundenes tillit til bankene har økt fra 2009 - 2013
I anledning jubileet har AFR oppsummert sine fem år i en egen publikasjon