Storebrand og DNB kvalifisert til Dow Jones Sustainability World Index.

Storebrand og DNB er igjen kvalifisert til den prestisjetunge bærekraftsindeksen Dow Jones Sustainability World Index. 
– Konkurransen om å kvalifisere seg øker hvert år. Det betyr at bransjen forbedrer seg, og det er svært gledelig, sier bærekraftsjef Stina Billinger i Storebrand til Finans Norge.

Bærekraftsjef i Storebrand, Stina Billinger.

Dow Jones’ bærekraftsindeks legger vekt på selskapers evne til å håndtere bærekraftstrender på en måte som styrker selskapenes langsiktige lønnsomhet. Hvert år vurderes de 2 500 største selskapene i verden, og av disse plukkes de ti prosent beste i sin bransje etter en grundig vurdering av økonomiske, miljømessige og sosiale forhold.

DNB er kvalifisert for femte året på rad. Den ledende banken i år som i fjor er Australia & New Zealand Banking Group Ltd. De beste bankene scorer over 20 poeng mer enn DNB, som ligger i nedre del av tabellen.

- DNB er fortsatt den eneste nordiske banken som er kvalifisert. Vi har ikke forbedret den totale poengsummen vår fra 2012, men vi scorer litt forskjellig på parametrene fra i fjor, sier direktør for samfunnskontakt Dag Arne Kristiansen til Finans Norge.
 
Forbedringspotensial

Rådgiver for samfunnsansvar Vibeke Tegneby i DNB utdyper hvor banken har forbedringspotensial.

- Alle bedriftene i DJSI får karakter for sine prestasjoner innen økonomi, sosiale forhold og miljø. DNBs svakeste punkt er prestasjonene når det gjelder sosialt ansvar. Nye krav til informasjon og prestasjoner har også kommet til, spesielt innenfor området økonomi. Det er mange som vil inn i indeksen, og bærekraftsområdet er i rask utvikling. Derfor må vi skjerpe oss så vi ikke havner for langt bak de beste, sier Tegneby.

- Vi ønsker å forbedre oss på kort sikt. Vi har ikke tatt stilling til konkrete tiltak for å forsøke å bli sektorleder innefor bærekraft, men vil ta grep for å forbedre oss til neste år, legger Kristiansen i DNB til.

Storebrand har som mål å bli sektorleder innen fem år

Det er 15. året på rad at Storebrand tar plass blant de mest bærekraftige selskapene i verden. Sektorleder innenfor forsikring er det tyske selskapet Allianz.

- I Skandinavia tenker vi at vi gjør en utmerket jobb innenfor bærekraft. Likevel er det ingen skandinaviske selskaper som er sektorleder blant de 25 sektorene som utgjør indeksen. Tyskland derimot har hele fem sektorledere. Du kan si at de har tatt på seg ”bærekraftsledertrøyen”, sier Billinger i Storebrand.

Storebrand har som mål å bli sektorleder innenfor forsikring om fem år. For å få til det mener Billinger at inkluderende finans er nøkkelen til suksess.

- Vi må bli enda flinkere til å kommunisere bærekraft med kundene. Internasjonalt snakker man om ”financial inclusion” som vil si å inkludere alle grupper i samfunnet. Vi må bli flinkere til å utvikle produkter som inkluderer og sikrer at alle grupper i samfunnet har tilgang på produktene og forstår dem, avslutter Billinger.

Les Storebrands egen sak om kvalifiseringen