Ordningen har som har til målsetting å sikre:
- at selgere/rådgivere i skadeforsikring tilfredsstiller kompetansekrav som er definert av bransjen
- at salg av skadeforsikring er basert på kundens forsikringsbehov
- kvalitet i rådgivningen slik at kunden kan foreta gode og riktige valg.
Den nye godkjenningsordningen er samordnet med finansnæringens øvrige autorisasjons- og godkjenningsordninger, og det gis fritak mellom ordningene etter gitte regler.Godkjenningsordningens kompetansekrav er beskrevet i en felles fagplan.
Fagemnene er som følger:
- Grunnleggende forsikringskunnskap
- Generelle produkter
- Sikkerhetsforskrifter og skadeforebyggende arbeid
- Skadeårsaker og skadeoppgjør
- Etikk og god rådgivningsskikk
- Regelverk
Fagemnene 5 og 6 er felles for finansnæringens autorisasjons- og godkjenningsordninger.Kompetanseutvikling og kvalifisering til prøvene er et bedriftsinternt anliggende. Det enkelte selskap velger selv omfang, metoder og leverandører av opplæringstjenester. Kandidater som har avlagt bedriftsintern prøve i perioden før den nasjonale ordningen ble innført, blir godkjent etter de nye reglene dersom de innen en treårsfrist avlegger prøven i de tverrfaglige emnene (Regelverk og Etikk/ God rådgivningsskikk).