Forbrukerseminar: Er nordmenn så digitale som vi tror?

Gå til hovedinnhold Gå til navigasjon

Forbrukerseminar: Er nordmenn så digitale som vi tror?

Hvor digitale er egentlig bankkundene, og hvor sikker er den digitale banken? Er digitalisering løsningen på alt – for alle? På dette seminaret får vi høre hva ulike banker tenker om dette. Jobber du med personvern i bank kan du få nyttige tips og dessuten kommer tre tilsynsmyndigheter, som kan svare på hvordan bankkundenes personvern sikres i fremtiden.

Tegning av betalingssituasjoner på nett

Forbrukerseminar: Er nordmenn så digitale som vi tror?

Tid
5. juni 2018, 08:00 - 11:30
Sted
Bjørvika konferansesenter, Dronning Eufemias gate 6, 0191 Oslo
Påmelding

Meld deg på her!

Vi serverer god frokost fra kl. 08:00
Programmet starter kl. 08:30

Prisen for deltakelse er 970 kr.

Finans Norge inviterer til et halvdags seminar 5. juni der vi tar opp tråden fra fjorårets forbrukerkonferanse hvor vi satte disse aktuelle spørsmålene på dagsordenen. Seminaret passer for journalister, beslutningstakere fra det offentlige, ulike private organisasjoner samt ansatte i finansnæringen.

 

Program

08.00 – 08.30    Frokost og registrering
08.30 – 09.45    Er digitalisering løsningen på alt, for alle?

Velkommen
v/Gry Nergård, forbrukerpolitisk direktør i Finans Norge

Fra penger og bankfilial til nettbank
En historisk reise over utviklingen fra manuelle banktjenester til dagens digitaliserte banker. Hvor digitale er egentlig bankkundene i dag? (Tall og fakta + fra Forbruker- og finanstrender)
v/ Eivind Gjemdal, direktør for Bits, bankenes infrastrukturselskap

«Bank uten Internett»
DNB trodde alle skulle bli digitale, men det er de ikke. Banken har utviklet et eget tilbud for dem som ikke kan bruke eller ikke ønsker digitale tjenester
v/ Ida Sande, kategoriutvikler, DNB Personmarked

Kontanter som konkurransefordel?
Skagerrak Sparebank (tidligere Kragerø Sparebank og Bamble Sparebank) har i 170 år vært en lokalbank med stort hjerte for det markedet og de kundene banken betjener. Hva er bankens tanker rundt kundebetjening?
v/ Jan Kleppe, adm.banksjef, Skagerrak Sparebank

Kontanter – en sikker betalingsform?
Mange sverger fortsatt til kontanter når de skal gjøre opp for seg. Noen av argumentene er at man ikke kan spore kontanter og at det er lettere å holde oversikt over forbruk. Motargumentene er at kontanter lettere kan stjeles, at det er vanskeligere å holde oversikt over forbruk og at det er dyrt å distribuere kontanter. Men hva skjer i en krisesituasjon, for eksempel ved strømbrudd? Er det da best med kontanter eller digitale penger?
v/Jan Digranes, direktør for prosessområde betalingsformidling i Finans Norge. 

Fordeler og utfordringer med digitale løsninger
Har vi tilbud til alle? Hva tenker myndighetene om det bankene tilbyr, og hva tenker seniorkundene? Samtale mellom Geir Olsen, statssekretær i Finansdepartementet, Kristin Ruud, kommunikasjonssjef i Pensjonistforbundet, Ida Sande fra DNB, Jan Kleppe fra Skagerrak Sparebank og Idar Kreutzer, adm. direktør i Finans Norge.
Samtalen ledes av Jan Erik Fåne, direktør for kommunikasjon og samfunn i Finans Norge 

09.45 – 10.00    Kaffepause
10.00 – 11.30    Hvor sikre er digitale banktjenester?

Innledning
v/Gry Nergård, forbrukerpolitisk direktør i Finans Norge

Store endringer på gang med PSD2
PSD2, eller betalingsdirektivet er et EU-direktiv som skal regulere betalingsformidlingen i EU og EØS, og som vil føre til store endringer når det gjelder betalingstjenester. Hva blir konsekvensene og hva tenker bankkundene om endringene?
v/Jan Digranes, direktør for prosessområde betalingsformidling i Finans Norge.  

Hvordan jobbes det for å sikre kundenes personopplysninger?
Eksempler fra bank – mer detaljer kommer. 

Hva er utfordringene for bankene når nye aktører kommer inn?
Representant fra bank – mer detaljer kommer.

Erfaringer med «Open banking»
Nordea har i lengre tid jobbet sammen med over 1.000 eksterne utviklere som har testet og gitt tilbakemeldinger om de åpne programmeringsgrensesnittene (API-er) og tilknyttede tjenester. Nå er Nordea klar for neste steg.
v/Ulf Bjørnhaug, Head of Cash Management & Cards Sales Norway

Kan vi stole på de nye aktørene som kommer?
Samtale med representanter fra tilsynsmyndighetene. 
Jo Gjedrem, avdelingsdirektør i Forbrukertilsynet. Andreas Hobæk, juridisk seniorrådgiver i Datatilsynet. I tillegg stiller Finanstilsynet med en representant. Samtalen ledes av Gry Nergård, forbrukerpolitisk direktør i Finans Norge.

11.30    Avslutning – Takk for nå og vel hjem!